Deze tekst heb ik van Hannah Maes gekregen, de foto's heb ik zelf genomen... We laten de Kroonstraat aan't woord:
Stellen de bewoners van de Kroonstraat in Borgerhout massaal hun huizen te koop? Toch niet! Met Te Koop?-affiches stellen wij het nieuwe wijkcirculatieplan voor Borgerhout Intra Muros ten zuiden van de Turnhoutsebaan aan de kaak, dat op 24 januari 2011 door de districtsraad van Borgerhout werd goedgekeurd.
De huidige verkeersdrukte en -onveiligheid in onze straat vinden wij onaanvaardbaar. In deze nauwe en rechte straat rijden auto’s veel te snel. Met fietsers wordt geen rekening gehouden en voetgangers moeten het stellen met smalle, afhellende en versleten voetpaden. Nochtans wonen er in deze straat veel gezinnen met jonge kinderen. En het is de bedoeling dat er nog meer gezinnen komen, want de stad promoot via AG VESPA het wonen in deze straat met aantrekkelijke renovaties en nieuwbouw. Bovendien passeren er dagelijks ettelijke kinderen op weg naar de scholen in en rond de Kroonstraat: Mikado, De Zonnebloem en De Zevensprong. Tot slot bevinden zich twee moskeeën in de Kroonstraat, die veel voetgangers met zich meebrengen.
Het wijkcirculatieplan dat het districtsbestuur van Borgerhout heeft goedgekeurd voor onze buurt zorgt voor nog meer autoverkeer in de Kroonstraat. Tot nu toe werd het autoverkeer dat van de Turnhoutsebaan naar de Plantin en Moretuslei moet, verdeeld over drie assen: Ommeganckstraat-Provinciestraat, Kroonstraat en Eliaertsstraat-Sergeyselsstraat-Montensstraat. Volgens het nieuwe wijkcirculatieplan moet dit allemaal door één smalle trechter: de Kroonstraat. De Kroonstraat kan niet nóg meer auto’s slikken. De afgelopen jaren vielen er meerdere gewonden onder de zwakke weggebruikers in de Kroonstraat. Met het nieuwe wijkcirculatieplan wordt de Kroonstraat nog drukker en zal het nog onveiliger worden. Wij staan volledig achter de filosofie van de wijkcirculatieplannen: enkel bestemmingsverkeer, geen doorgaand verkeer in de wijken. Maar wij begrijpen niet waarom uitgerekend voor de Kroonstraat, een smalle woonstraat, deze filosofie met de voeten getreden wordt.
In het besluit van het district wordt gepocht met de belangrijke plaats die ingeruimd werd voor bewonersparticipatie. Wij voelen ons echter misleid. Op de bewonersvergaderingen van 29 februari 2008 en 16 april 2008 lag immers een ander plan voor, waarbij er een knip zou komen in de Montensstraat en in de Kroonstraat. Op de website van het district staat dat de effecten van dit plan verder onderzocht moesten worden en dat een verkeerstelling uitwees dat deze knip voor een verkeerstoename van 17% zou zorgen in de Provinciestraat. Wij vragen ons af of er dan ook een berekening gemaakt is wat de verkeerstoename in de Kroonstraat zal zijn met het huidige plan. Is er iemand die deze informatie heeft? Wordt het stil gehouden of wordt deze oefening gewoon niet gemaakt? Het besluit maakt eveneens melding van proefopstellingen vooraleer het plan wordt ingevoerd. Over de evaluatiecriteria van die proefopstellingen (en over hoe ver eventuele bijsturingen kunnen gaan) wordt evenwel met geen woord gerept.
Wij eisen duidelijkheid en cijfers over de consequenties van het wijkcirculatieplan voor de verkeersdrukte in de Kroonstraat. Dit plan moet in elk geval bijgestuurd worden: de Kroonstraat mag niet de enige verbinding worden van de Turnhoutsebaan naar de Plantin en Moretuslei. Nog meer verkeer door deze nu al onveilige straat loodsen is vragen om ongelukken en maakt de straat onleefbaar voor haar vele bewoners.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten