De heraanleg van de Driekoningen- en Statiestraat is bij heel wat bewoners in het verkeerde keelgat geschoten. Vooral de bussen van De Lijn moeten het ontgelden. Aangezien de belangrijke winkelas een eenrichtingsweg is geworden, moest de openbare vervoersmaatschappij noodgedwongen naar een oplossing zoeken voor het traject van buslijn 21. Om naar de Grote Steenweg te geraken koos ze voor een route door de wijk van de Callens-, Van Vaerenbergh-, Mimosa- en Zonnebloemstraat. Althans dat was de bedoeling, maar gisterochtend staken een honderdtal buurtbewoners daar een stokje voor. Met een levende ketting blokkeerden ze de doorgang voor die allereerste rit van den 21 ter hoogte van het kruispunt van de Callensstraat met de Statiestraat.

Daar hebben ze goede redenen voor, vindt bewoonster Inge De Craen. 'De Lijn kon het niet verkroppen dat deze straten eenrichtingsverkeer werden', zegt Inge. 'Om het district een hak te zetten hebben ze nu gekozen voor een oplossing die de leefbaarheid van deze woonbuurt in het gedrang brengt.'

Alternatieven

Nochtans zijn er voldoende volwaardige alternatieven, weet Inge. 'Verkeersassen als de Posthoflei en de Singel bieden dezelfde kwaliteitsvolle dienstverlening aan de reizigers. Maar De Lijn weigert halsstarrig zich open te stellen voor constructief overleg.'

Koen Peeters van De Lijn wijst dan weer met de vinger naar het districtsbestuur. 'Tot 2004 reden er nog bussen in twee richtingen door de Vredestraat, en dat ging goed, maar om een nog onbekende reden werd die straat heraangelegd en verhuisden alle bussen naar de Driekoningenstraat. Met de laatste heraanleg werd er een nieuw wijkcirculatieplan aangelegd en moesten we opnieuw naar oplossingen zoeken. In 2008 kwamen stad, district en De Lijn overeen om bus21 via de Callensstraat te sturen.'

De voorgestelde alternatieven van de bewoners voldoen niet, besluit Peeters. 'Openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor de buurtbewoners. De halte verbannen naar de Singel is geen optie. De tijdelijke halte van bus21 op de Singel, naar aanleiding van de voorbije heraanleg, was immers geen succes. Tellingen leerden ons dat er dagelijks 79reizigers op- en afstapten. Het verschil met de halte in de wijk is enorm, met dagelijks 2.048 klanten. Perfect zal het nooit worden, maar het evenwicht zit wél goed', klinkt het nog.